Overslaan en naar de inhoud gaan

Dubbele winst voor AP Hogeschool op de BOFTIA’s

fti slotfestival
© FTI

Afgelopen weekend vond het slotfestival van Flanders Tech & Innovation plaats. Hier werden ook de Best of Flanders Technology &  Innovation Awards (BOFTIA’s) uitgereikt. Oud-student Jona Peeters won de eerste prijs in de categorie Tech Entertainment met zijn project NFT Merged Minds. Studenten Niels Aarts, Kevin Lahey, Noah Crols, Fiobos Gkoubras en Arno Strauven werden derde in de categorie Immersive Tech met hun VR-project De Kinderspelen. Van een win-win gesproken! 

De eerste editie van het tiendaagse FTI-festival lokte bijna 180.000 geïnteresseerden. Zowel jong als oud en experts als leken konden via lezingen, workshops en demonstraties kennismaken met technologie en innovatie van eigen bodem. Tijdens het festival was er ook veel aandacht voor STEM-onderwijs. AP Hogeschool was niet alleen aanwezig met een eigen stand, maar viel ook in de prijzen tijdens de BOFTIA’s.

De BOFTIA’s bekronen innovatieve studentenprojecten die meebouwen aan de ambities van Flanders Technology & Innovation. Studenten kunnen een eigen product of dienst nomineren waarmee ze een oplossing bieden voor maatschappelijke uitdagingen op vlak van klimaat & energie, gezondheid, onderwijs & arbeid, digitalisering of media, ... Dat project mag zowel in een ideefase als een eindfase zitten.  

Samen kunst maken 

Oud-student Grafische en Digitale Media Jona Peeters behaalde met Merged Minds de eerste plaats in de categorie Entertainment Tech. Zijn crossmediaal project gaat dieper in op de evolutie van het begrip kunst in relatie tot nieuwe technologieën. Jona: “Mijn kernvraag was niet alleen ‘Wat is kunst?’, maar ook ‘Hoe verschuiven de rollen van maker, eigenaar, toeschouwer en gebruiker in een wereld die steeds meer digitaliseert?”

Tijdens Merged Minds creëren mensen samen een kunstwerk. Elke deelnemer wordt uitgenodigd om aan een hendel te trekken waardoor een foto wordt gemaakt. Die individuele portretten worden samengevoegd tot een grid, geïnspireerd door surrealistische technieken. En vervolgens wordt het gegenereerde grid van portretten automatisch omgezet naar een NFT (Non-Fungible Token), waardoor elk portret een unieke digitale identiteit krijgt.

“Elke deelnemer ontving een certificaat van deelname met een directe link naar de bijbehorende NFT. Hierdoor konden ze niet alleen hun betrokkenheid bij het project vastleggen, maar ook hun eigen bijdrage aan het kunstwerk als eigenaar ervan erkennen”, aldus Jona.

Je kan meer dan je denkt 

Jona werkte het project bewust alleen uit om zo volledige creatieve vrijheid te hebben. “Het was een flinke uitdaging om dit binnen een termijn van 12 weken én in m’n eentje te realiseren. Ik beschouw het als een grote overwinning dat ik dit ambitieuze project heb kunnen waarmaken. Bovendien heeft het me ook geholpen om mijn angst voor coderen te overwinnen. 

Voorheen dacht ik vaak dat coderen te ‘moeilijk’ of ‘te hoog gegrepen’ voor me was, maar dit project heeft me doen inzien dat het ook leuk kan zijn en dat ik meer kan dan ik dacht. Dankzij deze ervaring heb ik zelfs de stap durven zetten richting front-end development. Intussen werk ik als UX designer en front-end developer bij een marketingbureau. Ik ben enorm dankbaar voor de begeleiding van de lectoren, die me hebben geholpen om mijn vaardigheden snel te ontwikkelen.”

MergedMinds

Spelen zoals in de middeleeuwen

Ook student Elektronica-ICT Niels Aarts viel in de prijzen. Hij behaalde een derde podiumplaats in de categorie Immersive Tech met zijn virtual reality project De Kinderspelen. Niels bracht het gelijknamige schilderij van Pieter Bruegel de Oude tot leven door middel van een immersive ervaring. Een opdracht die kaderde binnen het opleidingsonderdeel Mixed Reality. 

Niels: “Het Speelgoedmuseum in Mechelen kwam met de vraag om het schilderij De Kinderspelen te vervangen door een immersive ervaring. Op het schilderij staan meer dan 80 verschillende kinderspelen afgebeeld die vroeger in de middeleeuwen werden gespeeld. Door het schilderij tot leven te brengen via virtual reality kunnen kinderen (en volwassenen) teruggaan naar de 16e eeuw en de kindertijd van toen beleven.”

Focussen op ieders specialiteit

Om het project tot een goed einde te brengen, werkte Niels samen met medestudenten Kevin Lahey en Noah Crols. Daarnaast werkte ook student Grafisch Ontwerp Fiobos Gkoubras (Academie) mee aan de grafische vormgeving en zorgde student Muziek Arno Strauven (Conservatorium) voor begeleidende muziek.
Niels: “Het grootste struikelblok was om alle ideeën en vragen in één project te bundelen en alles overzichtelijk te houden. Door de juiste taakverdelingen af te spreken, kon iedereen zich focussen op hun eigen specialiteit en konden wij ons als IT-studenten vooral richten op de codering en werking van de immersive ervaring.”

Tom Peeters was één van de lectoren die het project mee in goede banen leidde: “Tijdens verschillende workshopsessies over immersive storytelling konden de studenten brainstormen over immersive beleving in 360° en volgden ze de Design Thinking methodologie. Zo leren ze hoe ze hun skills samen optimaal kunnen inzetten. We zijn heel trots op het resultaat dat ze in één semester hebben neergezet.” 

De Kinderspelen
De Kinderspelen

Gerelateerde artikels